Tijd voor Gezondheid

gezond-levenGezondheid is stilstaan bij (te) hard lopen; voorkom een burn-out!

Het altijd erg druk hebben heeft een grote invloed op je gezondheid en je welzijn. Bij iedereen uit een burn-out zich op eigen wijze. Schuif signalen niet opzij.

Druk

In het nieuws is recentelijk gewaarschuwd dat een burn-out bijna 1 op de 5 werknemers treft. Niemand kijkt hier vreemd van op. Iedereen heeft het toch druk?
Het altijd heel erg druk hebben, of altijd heel druk zijn heeft een grote invloed op je gezondheid en je welzijn. We zijn niet allemaal hetzelfde en het opgejaagde gevoel en het levenstempo past dan ook niet iedereen.

Succes

Draait het allemaal om je imago? Stamp je je agenda vol omdat je een sociaal en maatschappelijk succesvol persoon probeert te lijken? Gaat dit eigenlijk niet ten koste van je eigen welzijn en gezondheid?
Vermoeidheid en irritatie, gevolgd door ruzies en problemen liggen op de loer. En hoe succesvol ben je nu eigenlijk als je door het leven raast en voor niemand tijd hebt? Of dat je op je werk er nog wat klussen bij krijgt omdat je zo snel en zo goed bent? Uiteindelijk beland je in een kringetje; werken & overwerken, zorgen omdat je tijd te kort komt, dat je nergens van kunt genieten omdat je moe en geïrriteerd bent, dat je zo druk bent dan je geen tijd maakt voor mensen die echt belangrijk voor je zijn. Zoals jijzelf, jouw gezondheid, jouw manier van leven.

Hoe herken je een dreigende bun-out?

Bij iedereen uit een burn-out zich op eigenwijze. Je moet echter wel bij jezelf te rade gaan welke gezondheidsproblemen er opspelen. Neem daar eens echt de tijd voor. Gezondheid is stilstaan bij (te) hard lopen.

De meest voorkomende gezondheidsproblemen die kunnen wijzen op een burn-out zijn: spierspanning en spierpijn, hoofdpijn, niet goed kunnen concentreren, slechter zien, niet goed slapen, verminderde eetlust of misselijkheid, darmproblemen zoals obstipatie en/of buikpijn, piekeren, snel boos of geïrriteerd zijn, je depressief of lusteloos voelen en chronisch vermoeid zijn.
Vaak treft het je zwakke plek, de één krijgt spit de ander migraine. Het is belangrijk om stil te staan bij je eigen gezondheid. Schuif signalen niet zo maar opzij. Voorkomen is immers beter dan genezen. Als je getroffen wordt door een burn-out is het een lange weg om daar weer uit te komen.